VVD-fractie Zeist neemt afscheid van drie leden

De gemeenteraad heeft op donderdag 24 maart afscheid genomen van haar vertrekkende leden.

In de laatste vergadering van de zittingsperiode 2018 – 2022 heeft de gemeenteraad van Zeist afscheid genomen van die leden die definitief of vooralsnog niet terugkeren in de raad.

De VVD-fractie nam in ieder geval voor de komende vier jaar afscheid van drie collega’s: Peter-Paul Greup, Angela Bransen en Jos van Loozenoord.

Peter-Paul Greup was al buitengewoon raadslid toen hij in 2018 als gewoon raadslid werd geïnstalleerd. Hij hield zich vooral bezig met onderwerpen die samenhangen met veiligheid en onderwijs. Ook was hij lid van de werkgroep die zich bezighield met het vernieuwen van onze lokale democratie en raadsrapporteur Veiligheidsregio Utrecht. Ondanks zijn grote inzet was hij helaas niet in staat de gehele raadsperiode actief te zijn. Al in 2020 was hij een van de eerste Corona-patiënten. Long-Covid sloeg een zodanige deuk in zijn loopbaan als volksvertegenwoordiger dat hij zich moest laten vervangen Bestuur en fractie willen Peter-Paul graag bedanken voor zijn inzet en wensen hem voor de toekomst alle goeds.

Angela Bransen kwam in 2014 in de raad, was gedurende haar eerste raadsperiode vice-fractievoorzitter en hield zich vooral bezig met onderwerpen die samenhangen met zorg in de breedste zin des woords. Ook sport en contacten met ondernemers en winkeliers in het centrum behoorden tot haar portefeuille. Ondanks haar drukke werkkringen, wist zij tijd vrij te maken voor het raadswerk. Ook zij was lid van de werkgroep vernieuwing lokale democratie in de afgelopen raadsperiode en verbreedde haar werkzaamheden in de raad naar het hele sociale domein. Ook Angela kreeg gedurende haar tweede raadsperiode een vervanger omdat haar gezondheid in het afgelopen jaar te wensen overliet. Burgemeester Koos Janssen bedankte tijdens de raadsvergadering Angela voor heldere betogen tijdens de raadsvergaderingen en haar inzet voor de lokale democratie. Uiteraard sluiten bestuur en fractie zich hier volledig bij aan.

Jos van Loozenoord heeft zich gedurende vijf raadsperiode ingezet voor de gemeentelijke volksvertegenwoordiging. In Zeist was hij 12 jaar lid van de gemeenteraad. In zijn tweede periode was hij de voorzitter van de fractie. Jos heeft een enorme passie voor natuur en de toekomst van de aarde. Op dit terrein heeft hij zowel binnen de VVD Zeist als binnen de landelijke VVD baanbrekend werk verricht.

Het sociaal domein was zijn domein in de raad en hij was ook gedurende lange tijd lid van de Rekenkamer. Tevens was hij gedurende zijn laatste termijn raadsrapporteur Regionale Sociale Dienst. Jos beschikt binnen en buiten de VVD over een groot netwerk. Nooit sloeg hij de jaarlijkse bijeenkomst van de bestuurdersvereniging over. Zijn goede contacten zette hij in ten gunste van het werk in de gemeenteraad van Zeist maar hij gaf ook informatie vanuit zijn portefeuille door aan Staten- en Kamerleden of leden van het kabinet.

Burgemeester Koos Janssen bedankte Jos voor zijn jarenlange inzet en deelde hem mede dat de Koning hem heeft benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Bestuur en fractie van de VVD Zeist bedanken Jos voor alles wat hij voor de VVD Zeist heeft gedaan en feliciteren hem met zijn koninklijke onderscheiding.