Update coalitieonderhandelingen

Dinsdag 29 maart jl. heeft de informateur, Thijs de la Court, advies uitgebracht over de vorming van een nieuwe coalitie voor de raadsperiode 2022-2026 in de gemeenteraad van Zeist.

De informateur adviseerde na consultatie van de tien in de raad gekozen partijen, dat een coalitie van GroenLinks-VVD-D66-CU-SGP een solide meerderheidscoalitie kan vormen. Tijdens het debat bleek dat de drie grootste partijen (GroenLinks, VVD en D66) nog behoefte hadden aan een tussenstap. Daarom is nog een verdiepend gesprek gevoerd.

Dat aanvullende gesprek heeft donderdag 31 maart jl. plaatsgevonden. Hieruit is naar voren gekomen dat de door de informateur geadviseerde coalitie van GL-VVD-D66 en CU-SGP op voldoende vertrouwen kan rekenen van alle genoemde partijen om te starten met de volgende fase van de informatie. Voor de volgende fase is een nieuwe informateur benaderd in de persoon van Roland van Benthem. De heer Van Benthem is burgemeester van Eemnes en heeft ook de (in)formatiegesprekken in 2014 en 2018 begeleid in Zeist. Onder zijn leiding gaan we werken aan de totstandkoming van een coalitieakkoord op hoofdlijnen.

De volgende stap in het proces is een gezamenlijke analyse van de maatschappelijke opgaven waar Zeist voor staat.