KNVB: uitbreiden of niet?

Er is de afgelopen dagen vooral in Austerlitz enige commotie ontstaan over het plan van de KNVB om enkele trainingsvelden toe te voegen rond de KNVB-campus. Er zijn politieke partijen die zich op voorhand hebben uitgesproken omdat ze geen enkele boom willen kappen in dit gebied.

Voor de VVD Zeist geldt dat we het groen in Zeist koesteren en dus zeer terughoudend zijn ten aanzien van ieder plan dat ons groen raakt. Tegelijk zijn we niet van de dogma's en willen we het plan eerst beoordelen voor we er iets van vinden. Lastig daarbij is dat het plan momenteel nog volop in ontwikkeling is doordat de KNVB nog met allerlei partijen in gesprek is. Er ligt dus nog geen uitgewerkt plan voor bij de gemeenteraad. Ook begrijpen we dat er recent nog  aanpassingen in het plan zijn doorgevoerd op verzoek van belanghebbenden.

Om tot een goed besluit te komen willen we eerst het plan afwachten, vervolgens het gesprek voeren met alle betrokkenen en ten slotte toetsen we of het plan onder de streep waarde toevoegt voor Zeist. Dat laatste is een flinke uitdaging dus de lat ligt hoog voor de KNVB.

Overigens hebben we in Zeist ervaring met het ontwikkelen van sportvoorzieningen op een natuur-inclusieve wijze. We zien dat de KNVB actief in gesprek is met de groene groepen in Zeist en ook met gebiedseigenaar Staatsbosbeheer. Deze dialoog kan in potentie een goed plan opleveren. De VVD Zeist wacht het plan af, zal vervolgens alles afwegen en alleen instemmen als het plan onmiskenbaar een kwaliteitsimpuls oplevert voor Zeist.