Aantal inbraken in Zeist neemt toe: VVD pleit voor actie.

Een recent onderzoek van Independer op basis van Nationale Politiedata maakt duidelijk dat de kans op een woninginbraak het grootst is in de gemeente Zeist. Per 1.000 huishoudens werd in 2021 maar liefst 8,2 keer ingebroken. Landelijk ligt het gemiddelde op 'slechts 2,9 woninginbraken per 1.000 huishoudens.

Voor de VVD Zeist geldt dat veiligheid het fundament is voor het goede leven. De overheid heeft de dure plicht om veiligheid goed te borgen. In Zeist zien we het aantal woninginbraken momenteel toenemen en dus zetten we ons samen met de politie in op de bestrijding hiervan. Dat doen we onder meer via een persoonsgerichte aanpak. Door goed in kaart te brengen wie criminaliteit veroorzaakt kan gericht gewerkt worden aan het voorkomen hiervan.

Dit is niet genoeg dus aanvullend willen we als VVD Zeist inzetten op goede beveiliging. Het Keurmerk Veilig Wonen helpt inwoners om hun huis goed te beveiligen tegen inbraak en als gemeente en politie stimuleren we deze keurmerken.

Ten slotte moeten we wat de VVD Zeist meer dan nu inzetten op camera's en kentekenregistratie. Hiermee voorkomen we dat criminelen naar Zeist komen en als er onverhoopt toch iets gebeurt dan willen we dat de opsporing van daders daadkrachtig kan plaatsvinden.