Regenboogagenda: Samen Veilig Thuis in Zeist

In 2018 nam de VVD samen met GroenLinks en een aantal betrokken inwoners het initiatief om invulling te gaan geven aan het regenboog Stembusakkoord. Tijdens de raadsvergadering van donderdag 9 juli staat het initiatiefvoorstel van de jongerenraad over de regenboogagenda op de raadsagenda.

De Jongerenraad wil zich inzetten voor het verbeteren van de leefomgeving voor de LHBTIQ+- gemeenschap door doelstellingen als inclusief beleid te voerenveiligheid en zichtbaarheid te bevorderen in de publieke ruimte en in het onderwijs. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan de doelstellingen van het regenboogstembusakkoord. Acht politieke partijen, waaronder de VVD, ondertekenden dit in 2018.

Regels maken geen einde aan discriminatie, mensen wel
De VVD is trots dat dit initiatiefvoorstel er ligt. Het zijn de oprechte wensen en behoeften van onze direct betrokken inwoners uit Zeist. In diverse bijeenkomsten hebben mensen hun persoonlijke ervaringen, ideeën en behoeften gedeeld. Persoonlijke ervaringen die de aanwezige raadsleden, waaronder ook die van de VVD, echt hebben geraakt. De uitwerking van het regenboogstembusakkoord en aansluitend het initiatief vanuit de jongerenraad is participatie avant la lettre. Voor, door en met de samenleving. Voor de VVD is het een voorbeeld om verantwoordelijkheid en regie te leggen bij die mensen die het betreft. En daardoor het juiste samenspel tussen de gemeente en haar inwoners. Daar komt bij dat het geweldig is dat de jongerenraad dit zeer belangrijke onderwerp heeft opgepakt en nu met een voorstel komt aan de raad. De VVD hoopt dan ook dat het niet bij dit ene initiatiefvoorstel blijft en werkt graag samen verder met jongeren en de jongerenraad aan de toekomst van Zeist.

Geen symboolpolitiek

Raadslid Angela Bransen: “Op 12 oktober 2018 plaatste ik een foto op Facebook van het regenboog zebrapad in Utrecht. Dat kan je zien als symboolpolitiek, maar het zette ook mij weer tot nadenken over de vraag waar het voor mij om draait. En waar ik voor sta. Hoe belangrijk het is je vrij te kunnen voelen, te mogen zijn wie je bent, zichtbaar veilig en welkom. En vandaag de dag blijkt maar weer eens wereldwijd hoe belangrijk het is het met elkaar hier over te blijven hebben. Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Discriminatie bestaat. De VVD heeft niet voor niets samen met 8 andere politieke partijen het Regenboog Stembusakkoord ondertekend. We hebben op dit vlak ook een lange traditie hoog te houden. En als je iets ondertekend hebt, doe je dat niet voor de bühne. Dan maak je daar werk van.”