VVD Zeist steunt ondersteuningspakket maatschappelijke instellingen

Stemverklaring VVD Zeist

De VVD Zeist constateert dat COVID-19 een grote impact heeft op iedereen in Zeist maar vooral ook op culturele organisaties, sportverenigingen en winkeliers. Vanuit dat perspectief is het goed om te constateren dat het college dit niet alleen herkent maar ook vertaalt naar een concreet ondersteuningspakket. Complimenten daarvoor.

Deze financiële steun is hard nodig, omdat vooral maatschappelijke instellingen in de sport en cultuur maar ook onze winkeliers heel hard zijn geraakt door het coronavirus. Veel instellingen en sportclubs moesten van de ene op de andere dag hun deuren sluiten en winkels hebben te maken met een omzetverlies van tientallen procenten.

Laten we daarbij niet vergeten dat de gemeente zelf ook in financieel zwaar weer verkeert en dat de komende tijd scherpe keuzes nodig zijn. Keuzes die veel impact zullen hebben en die we wat ons betreft in samenspraak met de samenleving zullen maken. De financiële problemen van maatschappelijke organisaties en ondernemers zijn echter zo urgent dat we vanavond al duidelijkheid willen geven over de ondersteuning die de gemeente kan bieden.

De VVD Zeist ziet dit pakket als een belangrijke bijdrage aan de vele voor de inwoners van Zeist zeer belangrijke maatschappelijke organisaties. Cultuur en sport zijn wat de VVD betreft onmisbaar en nog meer nu Zeist geleidelijk aan weer op gang komt. En laten we niet vergeten, het cultuur en sportaanbod draagt heel veel bij aan de aantrekkingskracht en leefbaarheid van Zeist en hetzelfde geldt voor het aantrekkelijke winkelaanbod dat we in Zeist hebben.

Vanuit de VVD dus onverkort steun voor dit voorstel waarbij we ons realiseren dat de gemeente het probleem hiermee natuurlijk niet geheel kan oplossen. We sluiten daarom af met een drietal oproepen die we eerder ook al noemden in onze motie die is aangenomen bij de vorige raadsvergadering:

§  We roepen de maatschappelijke organisaties en ondernemers op om met verbeeldingskracht op zoek te gaan naar creatieve oplossingen

§  We roepen de gemeente op om waar mogelijk alle ruimte te geven aan deze innovatieve voorstellen en daarbij te borgen dat iedereen laagdrempelig in contact kan komen met de gemeente

§  En ten slotte roepen we de inwoners van Zeist op om lokale instellingen en ondernemers zoveel mogelijk te ondersteunen

De VVD Zeist zal voor dit raadsvoorstel stemmen.