VVD-bijdrage Debat Corona

Voor het eerst in de geschiedenis heeft de gemeenteraad van Zeist digitaal vergaderd. (foto) De Bijdrage van fractievoorzitter Walter van Dijk kunt u hieronder lezen.

Vanavond was er een persconferentie waar het kabinet benadrukte dat we moeten waken voor een schijntegenstelling tussen gezondheid en economie. De VVD Zeist is het daar van harte mee eens en ziet graag dat we in Zeist op beide in blijven zetten en onze bijdrage is dan ook gekoppeld aan deze twee onderwerpen.

De gezondheid van ons allen gaat op dit moment boven alles. Het college houdt ons goed op de hoogte van alles wat er speelt in Zeist. Wel hebben we een tweetal vragen waar het college mogelijk vanavond op in kan gaan.

§  Eerder is door het college aangegeven dat er een goed contact is met zorgorganisaties en instellingen. Wij horen graag van het college of er ook contact is met de informele zorg (vrijwilligersorganisaties en bewonersinitiatieven etc)?

§  Verder vragen we ons af of er in Zeist knelpunten spelen in de lokale zorg. Elders komt de zorg in het gedrang door hoog ziekteverzuim en/of tekort aan middelen. Kan college aangeven in hoeverre dit soort zaken in Zeist spelen?

Het tweede onderwerp betreft de economie. Het is duidelijk dat deze gezondheidscrisis een grote economische impact heeft, ook op onze lokale ondernemers. Dat leidt voor de VVD tot een drietal aandachtspunten die we graag bij het college onder de aandacht brengen:

§  Eerste punt betreft de Weekmarkt die om begrijpelijke redenen momenteel is gesloten. We zouden graag van het college horen welke ruimte men ziet om samen met de direct belanghebbenden te verkennen hoe we de Weekmarkt op enig moment weer open kunnen stellen.

§  Daarnaast zouden we graag van het college horen welke ruimte het college ziet om invulling te geven aan de zaken waar door de lokale winkels en horeca (zie brief van Zakelijk Zeist Onderneemt) om wordt gevraagd.

§  Ten derde de vraag welke mogelijkheden het college ziet om te anticiperen op de post-corona tijd. We doelen daarbij op het zo snel mogelijk revitaliseren van de economie maar ook op het behoud van de vele goede zaken die deze crisis naar boven brengt: onderlinge saamhorigheid, elkaar aanspreken op maatschappelijke normen, waardering voor uitvoerende beroepen, digitalisering dienstverlening, versnelde procedures voor vergunningen en uitkeringen etc

Ten slotte spreken we graag alle waardering uit voor de wijze waarop het college omgaat met deze ingrijpende crisis inclusief de uitstekende communicatie hierover.