“Vuurwerkverbod niet uitvoerbaar, illegaal vuurwerk hard aanpakken!”

VVD Zeist: “Vuurwerkverbod niet uitvoerbaar, illegaal vuurwerk hard aanpakken!”

De VVD is voor een veilige, feestelijke en verantwoorde viering van de jaarwisseling, met particulier vuurwerk. VVD-woordvoerder Peter-Paul Greup: “Particulier vuurwerk is een Nederlandse traditie. Ieder jaar weer steken veel mensen in Zeist op een verantwoorde manier vuurwerk af. Wat betreft de VVD blijft deze vrijheid behouden. Overtreders moeten wel hard worden aangepakt. Een verbod is niet uitvoerbaar, niet gewenst en niet logisch. Het verbod is niet uitvoerbaar zonder een landelijk verbod. Zolang de verkoop van vuurwerk niet landelijk is verboden, is het verbieden van het afsteken van vuurwerk lokaal geen logische maatregel.”

Overtreders hard aanpakken

Het verbod is ook niet gewenst omdat het niet de juiste personen raakt. Door het verbieden van particulier vuurwerk ontneem je de overgrote meerderheid van particulieren die op een verantwoorde manier met vuurwerk omgaat een mooie traditie. Greup: “De vernielingen die worden aangericht door een kleine minderheid, zijn bijna altijd het gevolg van het gebruik van illegaal vuurwerk. Die minderheid moet hard worden aangepakt, vandaar dat er landelijk op grote schaal wordt ingezet op de bestrijding van illegaal vuurwerk. Alleen al de afgelopen weken zijn er in Zeist ruim 70 mensen bekeurd voor het in bezit hebben van illegaal vuurwerk.”

Aanpak in Zeist slaat aan

Het verbod is in Zeist ook niet nodig vanwege de daling in schade als gevolg van vuurwerk in onze gemeente. De afgelopen drie jaar zijn door inspanningen van inwoners, gemeente en politie de vernielingen en de schade telkens afgenomen. Wat de VVD betreft zitten we met deze combinatie op de goede weg. Peter-Paul Greup: “De motie van GroenLinks en de SP die het afsteken van vuurwerk in Zeist wil verbieden, begin december ingediend, kwam voor de VVD dan ook als een complete verrassing en doet geen recht aan de situatie zoals we die hier kennen. We zitten echt op de goede weg deze traditie op een mooie en verantwoorde manier met elkaar te vieren.”

GroenLinks en SP-motie: kanon op mug

Peter-Paul Greup vindt dat overlast in aanloop naar de jaarwisseling zoveel mogelijk bestreden moet worden: “Er zijn niet voor niets wettelijke afsteektijden. Technische middelen zoals ‘Knaldetectie’ kunnen ook bijdragen aan een Oud & Nieuw met zo min mogelijk overlast. Vrijwillige vuurwerkvrije zones kunnen rondom speeltuinen en speelvelden echt een goede oplossing zijn.  De VVD ziet dan ook graag dat inwoners, professionals en gemeente daar met elkaar het goede gesprek over voeren! Het door GroenLinks en SP voorgestelde totaal verbod in onze gemeente met als zoethoudertje in drie van de vijf kernen van Zeist een vuurwerkshow is als het schieten met het kanon op de bekende mug en niet redelijk naar al onze inwoners die op een verantwoorde manier met vuurwerk omgaan.”