Bestendige financiële koers, Jeugdzorg en WMO
De aanhoudende structurele tekorten voor de uitvoering van
jeugdzorg en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) verdienen in dit kader
wel aandacht. Hoewel dit deels wordt gecompenseerd door de SPUK-gelden;
specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering,
cultuurparticipatie en de sociale basis biedt geen duurzame oplossing en er
moet vanuit het Rijk anders om worden gegaan met de financiering van deze
posten. Maar, om ervoor te zorgen dat zowel onze inwoners als onze
gemeentefinanciën gezond blijven, is het van essentieel belang om de tekorten
in het Sociaal Domein ook op gemeentelijk niveau zo effectief mogelijk aan te
pakken.
De oplossing is wel in zicht want dit jaar werden leidende
principes geïntroduceerd die voor deze problematiek duidelijker richtlijnen
bieden en tegelijkertijd meer vrijheid geven aan onze professionals. Bovendien
zijn we enthousiast over de voortgang van het programma Sociaal in Balans en de
toevoeging van het vierde project 'Gericht kiezen'. Met deze toevoeging
onderzoeken we de beïnvloedbare zorg, vervoersvoorzieningen en groepsgerichte
aanpak om zo de kosten binnen de jeugd en WMO terug te dringen door gerichte
maatregelen."
Lastendruk
De VVD staat er pal voor dat de Zeistenaar zijn geld zoveel mogelijk in
eigen portemonnee kan houden. Dat betekent dat wij, met het
meerjarenperspectief uit de septembercirculaire in het achterhoofd,
pleitbezorger zijn voor behoud van de stelpost lastenverplichting en om deze
richting 2025 – via de Kadernota - op te hogen om zo de te hoge lastendruk weer
naar beneden te krijgen. Sterker nog; vanwege die nu al te hoge lastendruk is
de VVD warm voorstander om al in 2024 de lijn van de latenverlichting door te
trekken door voor 2024 hetzelfde bedrag als in 2023 te reserveren als stelpost
lastenverlichting (met dezelfde besteding via de afvalstofheffing) en daarvoor
dekking te vinden via onttrekking aan de algemene reserve die bij de
jaarrekening 2023 weer wordt aangevuld door het onbenutte deel van het
Uitvoeringsprogramma. Daarmee komen we de Zeistenaar nu al tegemoet bij de gestegen
lasten in 2024. Graag reactie van het college op dit punt, want wij denken dat
we de begroting daarmee niet extra belasten en zouden dat graag bevestigd
krijgen. Ook horen we graag of andere partijen hier net zo in staan.
Grote ambities en dito plezier
Het voortzetten van de ingezette koers geldt ook voor het
voortvarend uitvoeren van de afspraken die in het coalitieakkoord zijn
vastgelegd. Wij zien ook hier in het uitgebreide pakket van documenten, waar
alle betrokkenen weer keihard aan hebben gewerkt, waarvoor heel veel dank,
positieve signalen. Soms gaan dingen minder hard dan we zouden willen, maar
daar zijn vaak externe factoren schuldig aan. De ambities van dit college zijn
groot en wat ons betreft dus gezond. We zien ook het plezier waarmee de leden
van het college hun werk uitvoeren. Dat stemt tot tevredenheid.
Ervan uitgaand dat deze lijn de komende jaren wordt
doorgetrokken zien wij vanwege financiële armslag en het gezonde ambitieniveau vanaf
2025 enige ruimte – op bescheiden schaal - voor intensiveringen waar wij
tijdens deze Algemene Beschouwingen graag aandacht voor vragen, zodat ze in de
Kadernota van volgend jaar kunnen worden meegenomen.
Wijkmanagement
Ik zou graag willen beginnen met het wijkmanagement. Met
veel waardering zien wij hoe wijkmanagers, ik zou bijna zeggen soms tegen de
klippen op, problemen signaleren, oplossingen proberen te vinden en daar vaak
ook nog in slagen. Wijkmanagers brengen inwoners in hun wijk bij elkaar, zijn
intermediair tussen bestuur en de bewoners van hun wijk, bezweren conflicten en
zorgen van tijd tot tijd ook voor handhaving door boa’s en politie als dat
noodzakelijk is. Onze fractie zou – omdat wij de indruk hebben dat wijkmanagers
overbelast zijn en het nut van deze functie wat ons betreft buiten kijf staat –
willen pleiten voor uitbreiding van de capaciteit. We realiseren ons meteen dat
dit voor 2024 nog niet mogelijk is, maar willen we daarna stappen zetten, dan
moet dat het volgende jaar wel worden voorbereid. Daarom vragen we het college
stappen voor te bereiden zodat in de Kadernota voorstellen kunnen worden gedaan.
In dit kader nog het volgende. We zouden ook willen pleiten
voor een wat groter mandaat van de wijkmanager. Op dit moment ontbreekt het de
wijkmanager aan wat ik maar zal noemen ‘doorzetmandaat’; het in de
gemeentelijke organisatie met effect dingen kunnen realiseren. Aan het college
de vraag of het mogelijk is – in gesprek met de wijkmanagers zodat ze ook goed
kunnen aangeven wat ze in dat opzicht nodig hebben - te bezien of het mandaat
in dat opzicht zou kunnen worden verruimd. Graag de reactie van het college op
dit punt en we hebben er geen problemen mee dat we als we dit schriftelijk
beantwoord krijgen.
Een ander punt van aandacht is het beheersbaar maken van
energieverbruik. Grote groepen inwoners worden hard geraakt door de stijgende
energielasten. Natuurlijk zijn er maatregelen vanuit de overheid om de
oplopende kosten te verminderen, maar hoewel we gelukkig zien dat het
energieverbruik daalt, moeten er toch nog grote stappen worden gezet. Het
coalitieakkoord bevat in dit kader afspraken voor inwoners en bedrijven. Kunnen
deze – omdat het met de financiën beter gesteld is dan werd verwacht – binnen
de kaders van de hele raadsperiode niet worden versneld? Als de overheid het
niet allemaal alleen hoeft te doen, maar het bedrijfsleven door een gunstige
prijsstelling meehelpt kan een vliegwielwerking ontstaan die kosten voor
energieverbruik doet dalen. Ook hier graag een reactie van het college en dat
mag ook schriftelijk. En over de ondernemer gesproken: wij kijken uit naar het
onderzoek en de uitkomsten daarvan in kwartaal 2 van 2024 betreffende de
openingstijden van de winkels.
Een ander punt waar de VVD-fractie aandacht voor wil blijven
vragen is de communicatie tussen overheid en inwoners. Onlangs werd besloten
mededelingen vanuit het gemeentebestuur niet langer via de Nieuwsbode te
verspreiden. Uiteraard begrijpen wij dat de toekomst van communicatie digitaal
is. En tegelijkertijd zijn er nog veel inwoners die daar niet of minder
vertrouwd mee omgaan. Dat zou ervoor pleiten te bekijken of er niet wegen zijn
die we al bewandelen en ook financieren die op dit vlak een grotere rol zouden
kunnen spelen. Ik denk bijvoorbeeld aan lokale radio en tv, in ons geval dus
aan Slotstad. Als het college ons zou kunnen meenemen in de uitwerking,
wellicht ook nog via andere communicatiekanalen, zouden wij dat zeer toejuichen
en als er mogelijkheden zijn, kan dit dan ook de komende jaren in de financiële
kaders worden opgenomen.
Wat op het gebied van communicatie zorgelijk blijft is dat
inwoners niet goed worden geïnformeerd over plannen hun omgeving aan te passen.
In juni hebben wij al raadsbreed gevraagd mee te denken over oplossingen om dit
soort communicatie fysiek dichter bij de inwoners te brengen. Die uitnodiging
blijft staan en het lijkt ons een goede gedachte dit de komende maanden verder
uit te werken.
Op 3 oktober is in onze raadsvergadering het Integraal
Veiligheidsplan vastgesteld. Dat schept een solide basis voor een gedegen
veiligheidsbeleid in Zeist. De VVD is er sowieso verheugd over dat er afgelopen
weken veel aandacht is uitgegaan naar veiligheid in Zeist. Twee weken geleden
vond door heel Zeist de week van de veiligheid plaats: gratis events met
daarbij veel aandacht voor cybercrime en digitale fraude. Dat draagt bij tot
bewustwording en verdere terugdringing van de zichtbare criminaliteit. We weten
dat het college en de verantwoordelijke ambtenaren zich – buiten de
schijnwerpers – ook veel moeite getroosten om het steeds intensievere gevecht
tegen de onzichtbare criminaliteit te voeren. Wij wensen u juist ook hier heel
veel succes mee.
Tenslotte nog een opmerking over twee onderwerpen in het
kader van de gemeentelijke democratie. In het afgelopen jaar hebben we voor het
eerst gewerkt met het instrument van het burgeramendement en heeft tevens het
Burgerberaad jaarwisseling plaats gevonden. Natuurlijk, onze raad heeft in de
besluitvorming het eerste en het laatste woord. Een positief punt bij het
burgeramendement daarbij was wat ons betreft de intentie vanuit deze raad om
niet los te laten - en ik herhaal daarvoor de waardering voor mijn collega
Alexander Pieters - en alles in het werk te stellen de initiatiefnemers recht
te doen. Dat was niet altijd even eenvoudig, maar het lukte uiteindelijk toch.